Kontak Jodoh Islam: Mencari Jodoh Muslimah

Setiap makhluk diciptakan Allah berpasang-pasangan. Begitu juga manusia, ada lelaki dan wanita. Kedua-duanya saling memerlukan antara satu sama lain. Oleh karena itu Islam mensyariatkan untuk berkeluarga melalui pernikahan yang sah, agar merasakan ketenteraman hidup bersama pasanganya (isteri/suami). Pernikahan adalah Sunnah Nabi s.a.w dan beliau tidak mengakui sebagai umatnya apabila ada di kalangan kita sengaja tidak menikah tanpa alasan yang dibenarkan oleh risalah. 
Bagaimana seorang Muslim dapat mengenali ciri Muslimah sebelum nikah, kerana ia diperintahkan untuk menundukkan pandangan terhadap wanita? Seorang yang soleh akan tetap menjaga ketinggian akhlak dan menghindari, mencegah hubungan cinta kasih antara lelaki dan wanita tanpa diikat tali pernikahan. 
Berikut adalah beberapa sarana pendekatan yang dapat dilakukan:

Mengetahui akhlak dan tingkah laku Muslimah dalam kehidupan keseharian. Kehidupan sehari-hari yang dijalani setiap individu yang beriman dan beramal soleh digambarkan melaliu ciri-ciri berikut yaitu:

Ibadah yang khusuk, istiqomah
Berpakaian menutup aurat yang sempurna. (menutup seluruh tubuh melainkan muka dan dua tapak tangan)
Cara pembicaraan tidak dibuat-buat (mengada-ngada)
Menjaga pandangannya 
Bergaul dengan lingkungan yang baik/islami

Hal ini boleh dilakukan melalui pertanyaan kepada siapa yang mengenalinya (saudara, teman, tetangga dsb.) Perlu diingat bahwa ini hendaklah dilakukan dengan cermat, jangan sampai diketahui oleh Muslimah itu, bahawa ia sedang diperhatikan, kerana ini akan menyebabkan salah tingkah atau tindakannya jadi tidak natural (terdapat kepura-puraan)

Melihat keadaan keluarga wanita
Hal ini adalah dibolehkan, ketikan melamar ia boleh menanyakan lebih lanjut mengenai wanita itu pada keluarganya. Biasanya jika ia berasal dari keturunan yang baik dan taat agama akan melahirkan wanita yang solehah. Tetapi, harus juga diingat ada juga wanita solehah yang berasal dari keluarga yang kurang taat pada ajaran agama. 

Bagi lelaki Muslim yang memahami bahwa tanggungjawab terhadap agamanya tidak terpisahkan dengan dakwah dan merasakan kurang melalui dua perkenalan di atas, maka sebaiknya ditinjau juga sejauh mana keterlibatan wanita itu dan peranannya dalam kegiatan dakwah Islam. 
Menurut al-Qur'an, wanita ideal mempunyai kriteria adalah seperti berikut:

Wanita yang baik (solehah)adalah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri di belakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka. (Surah An-Nisa ayat 34)